the Crocodile Hunter - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Renée Baris - WaarBenJij.nu the Crocodile Hunter - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Renée Baris - WaarBenJij.nu

the Crocodile Hunter

Door: reneetjepippeloentje

Blijf op de hoogte en volg Renée

15 Januari 2011 | Nederland, Amsterdam

Na een lange reis met de bus kwamen we aan in Nickerie, een streek waar voornamelijk rijst wordt verbouwd, omdat het een moerasgebied is. Onze gids vertelde ook over andere streken waar we doorheen zijn gereden, zoals Coronie. Daar wonen bijna alleen maar creolen, die er kokospalmen verbouwen. Het staat ook bekend als het minst ontwikkelde gebied, maar het heeft ook een groot aantal succesvolle voetballers geleverd, waaronder Aaron Winter en Edgar Davids. Mocht je dus nog een leuk team samen willen stellen, je weet waar je ze kunt vinden.
In Nickerie hebben we nog een leuke markt bezocht waar het gigantisch druk was, omdat er ook een optocht van het leger langskwam. De president zou er die dag langskomen.
Na nog een half uurtje rijden hebben we alle spullen in twee bootjes geladen en zijn we de Nickerierivier opgegaan en vervolgens een op heel lang kanaal dat door slaven is gegraven. De natuur was echt super en overal zag je mooie vogels zoals de rode ibis, de visarend en de Amerikaanse witte reiger. Ook hebben we onze eerste kaaiman gespot, hoe vet is dat! Ik voelde de Steve Irwin in me naar boven komen.
We zitten nu op het meer Bigi Pan (betekent Groot Meer), op een grote houten hut. Hier zullen we vannacht in hangmatten overnachten. Het ziet er al heel gezellig uit met al die verschillende kleuren.
Ik ben net anderhalf uur met een kajak het meer opgeweest. Je wilt echt niet geloven hoe vrij dat voelt. Het meer is echt gigantisch, overal om je heen zijn bomen. Boven je vliegen grote roofvogels en op de wind en het klotsende water na hoor je he-le-maal niets. Na een stuk tegen de wind in te hebben gepeddeld, liet ik me heerlijk meevoeren en ben ik met m’n rug plat op de kajak gaan liggen. Wat je dan ziet is echt eng root. De blauwe lucht strekt zich uit zover je kunt kijken en je krijgt bijna het idee dat je werkelijk kunt zien dat de aarde rond is. Ik had er echt nog veel langer willen ronddobberen, maar we zouden al weer verder gaan met de bootjes om vogels te kijken.
Het gebied waar de doorheen zijn gevaren is echt uniek. De bomen die hier voornamelijk groeien hebben wortels die naar boven groeien, naar de lucht toe. Als het water hoog staat komen heel veel wortels onder water te staan, in combinatie met het zoute water gaan de bomen hieraan dood. Het resultaat is een uitgestrekte vlakte met veel dode bomen, waar gezonde planten omheen groeien. Dit trekt ontzettend veel vogels aan, die helaas behoorlijk schuw zijn, dus je kunt niet in de buurt komen voor mooie kiekjes.
Het is ook lastig om je te realiseren dat dit complete moerasgebied incl. het gigantische meer in een droog seizoen ook echt droog staat. Het is namelijk een gebied groter dan de provincie Utrecht.
We hebben net lekker gegeten en iedereen zit een beetje te kletsen. Het is ongeveer elf uur ’s avonds, dus ik ga straks lekker in m’n hangmat liggen. Of ik ook aan slapen toe kom is punt twee.